Wednesday 29 February 2012

Kembara Doktor Muda Ep 1 : Dibuang Daerah


KECEWA

Sudah 2 tahun lebih doktor muda bekerja di bandar metropolitan Kuala Lumpur. Dan dalam masa 2 tahun itu banyak rencana hidup yang dihadapinya. Ada satu perkara yang kerap melawati fikirannya. Berdepan kerenah segelintir pesakit yang sedikit ego dan keluarga pesakit yang mengugut-ugut staf perubatan tanpa segan silu.
Pesakit metropolitan bukan calang-calang pesakit.
Doktor muda sedar beliau mempunyai tanggungjawab, bersesuaian dengan status ‘doktor’nya, untuk mengambil berat dan melayan dengan baik para pesakit. Namun janganlah saja bercakap tentang hak pesakit, tetapi adalah tanggungjawab pesakit untuk membawa diri dengan sabar, menghormati dan menghargai usaha doktor dan juga staf-staf perubatan lain. Peribahasa Melayu mengajar - orang berbudi, kita berbahasa.

Doktor muda dan staf perubatan tidak meminta dan mengharap pun balasan daripada pesakit. Malah ucapan terima kasih  pun tidak dia harapkan. Cuma apabila doktor muda cuba melaksanakan tanggungjawabnya tetapi pesakit sibuk menuntut haknya dan mengambil kesempatan atas ‘kebertanggungjawaban’ itu, ianya menganggu keharmonian hubungan doktor dan pesakit.

Doktor muda semakin hilang motivasi untuk menjadi doktor.

BAWA DIRI

Orang tua ada kata, 2 tahun pertama perkahwinan adalah bagaikan syurga. Tetapi 2 tahun pertama kedoktoran adalah bagaikan neraka. Selain budaya maki hamun di tempat kerja, doktor muda merasakan generasinya kerap dilabel tidak berdayasaing dan pemalas pada kacamata masyarakat. Akibatnya doktor muda kadang-kadang  terasa semakin pudar minatnya terhadap kerjaya doktor.
Jiwa dipenjara.
Doktor muda membuat keputusan untuk membawa diri meninggalkan kota metropolitan. Berhijrah untuk memulih jiwa doktor dan mungkin mencari makna kedoktoran sebenarnya. Membawa diri ke suatu tempat yang amat memerlukan bantuan seorang doktor. Di situlah lembaran hidup baru doktor muda bermula.

DUNIA LAIN

Bermusafir ke negeri orang.

Persis menuju ke arah destinasi.
Demi Malaysia tercinta.
Akhirnya tiba hari pertama doktor muda bertugas di sebuah hospital daerah. Perkara pertama yang beliau dapati, adalah sikap dan budaya kerja para pembantu pegawai perubatan(MA) dan jururawat yang berlainan di sini. Mereka menghormati doktor muda sebagai rakan sekerja. Mereka lebih sabar, efisyen dan lebih berdayasaing dalam melaksanakan tugas.
“....maklumkan pada doktor.... jadi walau apapun berlaku, yang PENTING kita SELAMAT!” kata seorang ketua jururawat kepada stafnya, di depan doktor muda di tempat kerjanya dulu.
Doktor muda teringatkan zaman latihan perubatan siswazahnya dulu. Beliau berasa kecewa kerana merasakan ada segelintir jururawat yang bersikap lepas tangan dalam merawat pesakit. Sehinggakan doktor muda musykil adakah ada niat dalam diri mereka untuk membantu pesakit. Atau ianya hanyalah sekadar kerja mencari makan. Yang lebih menyedihkan, mereka diajar oleh ketua mereka supaya menyelamatkan diri dahulu sebelum yang lain.
Ketika doktor muda sedang sibuk ‘clerk’ kes di wad, tiba-tiba kedengaran, “Doktor, pesakit.... katil ...... dextrostix high....” Apabila doktor muda toleh mencari dari mana datang suara, tidak kelihatan jururawat di pandangan. Inilah budaya DOCTOR NOTED. Hanya sekadar memberitahu dan tidak mengambil berat tentang apakah rawatan sepatutnya diberikan pada pesakit.

Ada kawan doktor muda yang lebih teruk terkena. Selepas kerja di atas panggilan, keesokan paginya dipanggil doktor pakar kerana tidak bertindak setelah diberitahu dextrostix pesakit tinggi. Beliau yang tidak tahu menahu tentang perkara itu, hanya dapati namanya ditulis pada dokumentasi, Dr......... noted.
Jadi doktor muda rasa seronok apabila mendapat rakan sekerja yang profesional dan dapat bergantung pada mereka. Yang paling kelakar bagi doktor muda adalah apabila jururawat membentang kes setiap pesakit di wad kepada beliau setiap pagi. Sangat berbeza berbanding di hospital besar.

SIBUK BAH

Ketara di hospital daerah, ratio doktor dan pesakit adalah lebih besar berbanding hospital di bandar metropolitan. Selain menjaga wad, doktor yang sama pada hari yang sama juga perlu menjaga klinik dan jabatan kecemasan. Terbukti sibuk apabila rakan menyedari doktor muda semakin kurus(balik) sejak mula bekerja di hospital daerah. Teringat zaman latihan perubatan siswazah dulu.
Suasana tenang hospital daerah di petang hari.

Terkejut apabila perlu bekerja atas panggilan 20 hari dalam sebulan. Bagaimana seorang manusia mampu bekerja sebegitu sekali? Rupanya kerja atas panggilan di hospital daerah tidak seperti di hospital besar. Di mana doktor tetap dapat pulang ke rumah, mandi, makan dan kembali ke hospital terutamanya apabila perlu. Ini semua boleh dilaksanakan dengan adanya staf sokongan yang lebih berkebolehan dan kerjasama yang baik.

Doktor muda fikir, mungkin dahulu kala, semua pembantu pegawai perubatan dan jururawat berkebolehan seperti di hospital daerah dan doktor boleh bergantung pada mereka. Oleh sebab itulah doktor pakar sekarang sering mengungkit bagaimana mereka menjaga lebih ramai pesakit semasa mereka doktor muda dulu. Berbeza situasinya.

Doktor muda perasan berbeza sibuk dulu dan sibuk sekarang. Sekarang walau sibuk pun, tetap ada rasa kepuasan dan keseronokan dalam bekerja. Sebab dengan izin Allah swt, doktor muda membuat keputusan sendiri dalam merawat pesakit, tanpa perlu merujuk doktor pakar kecuali jika perlu. Itupun melalui telefon. Jadi tiada siapa yang hendak menengking, mengutuk, menjerit dan memalukan doktor muda di depan pesakit.

BENCI DENGAN IZIN
“Di hospital daerah, kau akan jadi boss!” kata seorang doktor pada doktor muda suatu ketika dulu.
Mungkin disebabkan masih dalam tempoh menyesuaikan diri, kesibukan dan tekanan, doktor muda dapati dirinya kerap naik angin kebelakangan ini. Habis staf perubatan lain yang menjadi mangsa. Makin menjadi apabila staf di bawahnya menganggapnya sebagai boss. Ketua jururawat di tempat dulu hanya pandang sebelah mata sahaja doktor muda, tetapi di sini mereka lebih menghormati.

Apabila doktor muda cermin diri, beliau dapati diri semakin hampir menjadi orang yang beliau benci suatu ketika dulu. Iaitu seperti pegawai perubatan dan doktor pakar yang suka melepas marah pada orang di bawahnya. Kenapa diri jadi begini, bisik hati doktor muda.

Doktor muda bermuhasabah diri dan tekad untuk berubah menjadi lebih sabar, pemaaf dan berprasangka baik. Beliau mahu buktikan bahawa tiada alasan untuk menjadi seorang doktor yang memarahi tidak menentu. Sebaliknya memimpin melalui contoh kepada staf perubatan lain dan insyaAllah kelak kepada doktor muda lain. Itulah yang beliau berpendapat gagal dilakukan oleh doktor-doktor tua kini.

MAKNA KEDOKTORAN

Walaupun baru singkat tempoh bekerjanya di hospital daerah, doktor muda merungkai mungkinkah ini makna kedoktoran? Apabila seorang doktor ikhlas memberikan yang terbaik setiap kali untuk merawat pesakit-pesakitnya. Datang lewat malam/awal pagi untuk melihat pesakit, sabar dengan kesibukan ramai pesakit, kerja lebih masa memastikan semua pesakit diberi rawatan sepatutnya, meluang masa memberi nasihat dan kata-kata untuk mententeramkan hati keluarga pesakit dan sebagainya.
Jauh dari hiruk piruk kota metropolitan,
langit tetap temani diri ke tempat baru.

Dan bukannya risau memikir, melaksana dan mendokumentasikan sesuatu untuk mengelak daripada disaman pesakit dan keluarganya.

Masih jauh lagi perjalanan doktor muda mencapai makna kedoktoran. Namun beliau sudah nampak sipi-sipinya. 

8 maklum balas:

"Anas ra berkata : Belum pernah saya menyentuh sutera yang tebal atau tipis lebih halus dari tangan Rasulullah saw juga saya belum mencium bau yang lebih harum dari bau Rasulullah saw.Dan saya telah melayani Rasulullah saw selama 10 tahun, belum pernah dibentak atau ditegur perbuatan saya : Mengapakah kau berbuat ini? Atau mengapakah kau tidak mengerjakan itu? (Bukhari, Muslim)

Assalamualaikum...nice post Dr Muda. BTW which district in Sabah?

assalamualaikum.... nice~~ i like.... xD keep it up

I love this post, Azzad.

You make me want to go to a very rural hospital....maybe then, I will feel like a real doctor.
Sounds like you are doing fine, mate. Keep it up. You'll be a good doctor, insya Allah.

And keep that promise of not being like the hateful, temperamental, bad-tempered superiors that we so loath! Pray for guidance and patience. May Allah ease your journey, over there.

Assalamualaikum......kalo kite duduk kat hospital daerah nie....MA dengan urse la rakan kita...sebab tak semua doktor tau segalanya...coz belajar dari berpengalaman..kene kasi kurangkan la ego kita....ape pun...semoga enjoy di tempat orang...

assalammualaikum ..
honestly , sy xpernah berkerja dgn HO . sbb ward sy xde HO .sgt kasihan tgk HO yg ade kat *hospital tu* (same hosp like u =) ) . saya masih teringat ade seorg ho anaest review pt utk premed. he said , kak , kalo mo sy dtg , akk ckp ye. sy nk baca jap . kesian tgk bila die nak baca sumthing pon curik2. but the thing i want to mention here is , bila bekerja dgn ho , sy xnafikan semua keje mmg ho yg buat . ambik darah , insert branula , trace result , mri , ct scan, clerking. tp bekerja di department sy , itu sume ade lah keje kami ( nurse ), exclude clerking laaa =). bkn nak bangga tau Dr , just kdg2 unhappy jugak tgk ade Sn yg xreti insert line walopon dh keje bertahun2 . last month , ade anaest yg hampir terbeliak mata bila tau kami yg insert line . "really ?? reaaaallllyyy r SN ??? where's ur mo " then i said , mo sy oncall sorang , kesian kat die . tp sejak sy keje , tu sume keje kami . Dr , seriously i mention it here bkn utk membangga diri Sn department sy bleh buat ape yg wad laen xbuat. cuma kdg2 sy upset dgn tanggapan other department , ward kami senang , goyang kaki ,seolah2 pt yg ada dlm wad cuma tonsillitis semata2.ward laen mungkin sedikit lega dgn adanya Ho2 masa oncall . ward kami ..? =) u tau kan , mo mesti blik . tp bkn sume la. ade beberapa yg tdo kat wad. tp MOST of them , oncall dr rumah.pt bleeding , collapse , dstix , bP high, low ,kami attend mana yg kami mampu. sbb hanya kami yg berada di wad . tp alhamdulillah setakat ini kerjasama yg diberikan antara mo & sn masih berada di tahap terbaek walopon kdg2 ade gak isu2 hangat.hopefully , xde lg tanggapan Sn dihospital besar hanya bekerja utk mkn gaji je. impian sy dr dl , sy nak hapuskan tanggapan org , ward ent hanya utk kes trachy & tonsillitis je =) . sbnrnya, isunya disini bkn la soal kami terer insert line, tp sy tau perasaan menjadi HO walopon sy bkn HO.bak kata DrAffan , Sn ward ni dh mcm HO ,huhu~ wassalam . *sori kalo sy byk merepek .

asalamualikum...padatahun 2010 dan 2011,saya selalu berulang ke wad kerana masalah asma..Memang tidak dinafikan,saya dikenali disana...Saya juga pernah melihat staf dimarahi oleh pegawai atasan dan juga doktor freshie memarahi jururawat...Sememangnya tugas dalam bidang perubatan memerlukan kesabaran dan ketangkasan.....Tetapi harus juga menahan amarah...juga.....Kerjaya doktor adalah pling mulia bagi saya..So,jadilah doktor yg berkaliber dan disegani.....Kami sedia membantu...

Post a Comment

Twitter Facebook Favorites